Jant-Lastik Ölçüsü Hesaplama Deneyimlerim! ( Çok Yararlı)

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,714
Tepkime puanı
136
Şehir
Trabzon
Merhaba arkdaşlar bugün elime bir metre alıp hem kendi Transporter T4 aracımın jat lastiğini cm olarak ölçtüm hem de 2012 model 163 hp'lik Viano'nunkini!

Transporter Orjinal Ebat: 205 65 15
Viano Orjinal Ebat: 215 55 17

Transporter lastiğin yerden yüksekliği ''aklımda kalan rakamlar'' 61 cm
Viano lastiğin yerden yüksekliği '' 64 cm

Transporter Jant çember çapının yüksekliği ile Viano'nun ki arasında tam 5.5 -6 cm fark var. 15 ve 17 jant arasında ki far bu oluyor.

Buradan şunu çıkarabiliriz; 17 janta terfi etmek istesem lastik ebatı olarak lastiğin yanak çapı 50'den fazla olmamalı. Yani 215 50 17 - 225 50 17 gibi. Çünkü belirttiğim ebatlarda ki lastiğin toplam çember çapları arasnda 3 cm fark var. 55 yanak ile 65 yanak arasında da aklımda kaldığı kadarıyla 2- 2.5 cm kadar fark var.

Aşağıda ki web sitesinde lastik çapı hesaplama sihirbazı var ve bu sihirbazda ;oranların %3 ü geçmemesi yazıyor. Ama bir de 3 den küçük olmamalı yazıyor o kısmı anlamadım işte. Yani 3 den küçük olmamalı derken 3 den büyük olmayacak 3 den aşağı da olmayacak mı? O kısım biraz mantıksız geldi.

Kendi mantığıma dayanarak takacağınız büyük inçli jantın ve lastiğin toplam çapı orjinal ebattan en fazla 1 cm büyük olmalı Yani yükseklik 61 cm geliyorsa 62 yi geçmemeli

http://www.lastikcim.com.tr/Jant-Lastik-Hesaplama,DP-17.html
 

SedatAdanurr

vwTürk Üyesi
Katılım
21 Ara 2010
Mesajlar
1,056
Tepkime puanı
2
Şehir
Trabzon
Aracınızın Markası
Volkswagen
Aracınızın Modeli
Caravelle
Mesleğiniz
Photographer
%3 meselesi karışık fakat benim anladığım -%3 ve %3 arasındaki değerleri tavsiye ediyor bu sihirbaz.Bana pek mantıklı gelmiyor oranı %3 büyütmek.
Jant boyutunu değiştirecekler bence lastik almadan önce mutlaka bu sihirbazdan doğru değerleri bulmalı :tebrik:
 

outlaw2

vwTürk Üyesi
Katılım
28 Eyl 2012
Mesajlar
2,526
Tepkime puanı
0
ya bazende o yüzde 3 lük değerde esnemelerde olabiliyor benim bir tanışımın arabasında yüzde 5eyakın büyütülmüş lastik var ve sürtme vb.yok o yüzde 3 garanti olsun diye söylenmiş bir fark/yüzdesi oranı...
 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,714
Tepkime puanı
136
Şehir
Trabzon
ya bazende o yüzde 3 lük değerde esnemelerde olabiliyor benim bir tanışımın arabasında yüzde 5eyakın büyütülmüş lastik var ve sürtme vb.yok o yüzde 3 garanti olsun diye söylenmiş bir fark/yüzdesi oranı...
Kadir sürtme yapmayabilir ama burada esas önemli olan şey; fabrika çıkışlı üzerinde orjinal ebat lastik olan bir araca daha büyük veya daha küçük çaplı bir lastik takınca aracın vereceği cevap önemli.

205 65 15 ölçülü bir lastiğin yerden yüksekliği 61 cm iken
225 55 17 ölülü bir lastiği yerden yüksekliği 64 cm oluyor.

Hal böyle olunca lastiğin toplam çemberi daha büyük oluyor ve motor torku lastiği çevirmekte zorlanıyor. Buna bağlı diskler de arabayı durdurmakta zorlanıyor. Nasl orjinal 17 ebat ölçülü bir aracın diskleri jantları kapatıyorsa orjinal 15 ebat ölçülü bir aracın da diskeri jantları kapatıyor. Ama orjinal 15 inç ölçülü bir jantı çıkarıp yerine 17 takınca diskler mini minnacık görünüyor. İşte fark da burada. Fabrika araca 17 jant koyuyorsa o çapta ki lastiği frenleyebilmek için de ona uygun disk koyuyor. Aynı şekilde o lastiği çevirebilmek içinde ona uygun motor koyuyor.

Özetle ; jant ebatı büyütürken takacağımız lastiğin yanağını küçültmeliyiz ki 15 jant +lastiğin yanına 17 jant+lastik koyunca eşit olsun. İkisinin de çapı 61 cm olsun ve ne performans da sorun yaşasın ne de frenajda!

Zaten 15'' jantın çemberi ile 17 jantın çemberi arasında 5.5 -6 cm fark var mecbur yanağı küçültüyoruz çapı eşitlemek için.
Herşey eşit olunca geriye tek jant ağırlığı kalıyor bu da yakıt tüketimini ve hızlanmayı etkiliyor.
 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,714
Tepkime puanı
136
Şehir
Trabzon
%3 meselesi karışık fakat benim anladığım -%3 ve %3 arasındaki değerleri tavsiye ediyor bu sihirbaz.Bana pek mantıklı gelmiyor oranı %3 büyütmek.
Jant boyutunu değiştirecekler bence lastik almadan önce mutlaka bu sihirbazdan doğru değerleri bulmalı :tebrik:
% -3 (eksi) değil de %3 değeri geçmemeli diyor Sedat.

Ben de 205 65 15 ile 225 55 17 yi karşılaştırınca %4 çıkıyor.
ama 55 yerine 50 yi seçince %1 lere düşüyor.

Yalnız anlamadığım birşey var. Açıklama kısmında; tavsiye edilen değer %3 ü geçmemeli ve bu değerden küçük olmamalı diyor. Bu kısmı anlamadım ee %3 ü geçmiyorsa ya tam %3 olacak ya da %2.80 filan olacak yani %1 , %2 değerleri de anormal oluyor dediklerine göre.Acaba biz mi yanlış anlıyoruz?
 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,714
Tepkime puanı
136
Şehir
Trabzon
%3 meselesi karışık fakat benim anladığım -%3 ve %3 arasındaki değerleri tavsiye ediyor bu sihirbaz.Bana pek mantıklı gelmiyor oranı %3 büyütmek.
Jant boyutunu değiştirecekler bence lastik almadan önce mutlaka bu sihirbazdan doğru değerleri bulmalı :tebrik:
% -3 (eksi) değil de %3 değeri geçmemeli diyor Sedat.

Ben de 205 65 15 ile 225 55 17 yi karşılaştırınca %4 çıkıyor.
ama 55 yerine 50 yi seçince %1 lere düşüyor.

Yalnız anlamadığım birşey var. Açıklama kısmında; tavsiye edilen değer %3 ü geçmemeli ve bu değerden küçük olmamalı diyor. Bu kısmı anlamadım ee %3 ü geçmiyorsa ya tam %3 olacak ya da %2.80 filan olacak yani %1 , %2 değerleri de anormal oluyor dediklerine göre.Acaba biz mi yanlış anlıyoruz?
Sadece emin olduğum tek
 

SedatAdanurr

vwTürk Üyesi
Katılım
21 Ara 2010
Mesajlar
1,056
Tepkime puanı
2
Şehir
Trabzon
Aracınızın Markası
Volkswagen
Aracınızın Modeli
Caravelle
Mesleğiniz
Photographer
% -3 (eksi) değil de %3 değeri geçmemeli diyor Sedat.

Ben de 205 65 15 ile 225 55 17 yi karşılaştırınca %4 çıkıyor.
ama 55 yerine 50 yi seçince %1 lere düşüyor.

Yalnız anlamadığım birşey var. Açıklama kısmında; tavsiye edilen değer %3 ü geçmemeli ve bu değerden küçük olmamalı diyor. Bu kısmı anlamadım ee %3 ü geçmiyorsa ya tam %3 olacak ya da %2.80 filan olacak yani %1 , %2 değerleri de anormal oluyor dediklerine göre.Acaba biz mi yanlış anlıyoruz?
Sadece emin olduğum tek
Abi bu yazı kısmı muamma.Şimdi kuzenin partnerin orjinal ebat 175 65 14.Biz onu 195 50 15 yaptık.Yüzde hesabı olarak 0, küsürat çıkıyor.Yani jant büyüteceğim diye % 3 te takılı kalmak bana saçma geldi.Bana göre mantıklı olanı % olarak en az oynama olan ebat ne ise onu takmak.
 

vw061

VWTURK Gold Member
Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
6,714
Tepkime puanı
136
Şehir
Trabzon
Sedat en iyisi eski lastik ile yeni lastiği ölçmek. Eski lastik yok ise bir lastikçiye gidip 175 65 14 ile 195 50 15'i ölç.

Ama yalnız şöyle birşey var. 15 jant ile 17 jant arasında jantın çember çapı cm olarak 5.5 - 6 cm farkediyor.

14 ile 15 arasında 1 inç var o da 3 cm e tekabül eder diye düşünüyorum. Öte yandan siz 65 yanağı 50 yanağa düşürdünüz. 55 ile 65 yanak arasında 2-2.5 cm fark var.

Yani sizin orjinal lastik çemberi örnek olarak 61 cm ise (toplam çember çapı)
Yeni lastik ölçünüz de 61 cm olacaktır. O yüzden o değerin sıfır çıkması çok normaldir. Çünkü lastiğin çember oranı ne azalıyor ne artıyor. Jat çember çapı 2.5 -3 cm kadar büyürken lastik çapı da 2-2.5 cm kadar küçülüyor. Üç aşağı beş yukarı çap aynı çıkıyor. Arada maksimum 0.5 inç yani 0.5 cm kadar fark belki olur belki olmaz.
Ama sen 195 50 15 yerine 195 50 16 taksaydın bu sefer fark 0.5 cm yerine 1.4- 1.5 cm lere çıkacaktı.Çünkü jant çemberin 1.5 inç daha artacaktı.

Zaten benim 205 65 15 lastiklerimle Viano'nun 225 55 17 lastiklerini mezure ile ölçünce arada ki farkın 3 cm kadar olduğunu gözledim. Lastik hesaplama ise fark %4 çıktı. Belki ölçerken 0.5 cm kadar mezureyi kaydırmış olabilirim. Ama bu hesaplamalar üç aşağı beş yukarı aynı. Ama şu da var ki 225 55 17 yerine 205 55 17 seçsem saçma sapan sonuçlar çıkıyor .Çünkü lastiği yanağı daraltınca kural olarak tabanı genişletmen gerekiyor yoksa olmuyor. Taban ile yanak birbirine kordineli olmak zorunda..

Taban da yaptığım ölçümde 205 ile 225 arasında 2 cm fark var. Sanırım benim orjinal çember çapını yakalamam için 17 jantta 45 yanak kullanmam gerekiyor. Çünkü jant çemberi 5.5- 6 cm daha fazla . O yüzden yanaktan bayağı bir çalmak gerekiyor ama 50 yanak da %1 - 1.5 oranlarla yani 1-1.5 cm daha fazla çap ile kullanılabiliyor.

Şu yeni jantlara kavuşsam beraber ölçerdik :)
 

alicanseyran

vwTürk Üyesi
Katılım
28 Ağu 2014
Mesajlar
37
Tepkime puanı
0
Güzel bilgi paylaşımları için teşekkürler arkadaşlar bilmediğimiz konular olunca güzel aydınlanıyoruz.
 

outlaw2

vwTürk Üyesi
Katılım
28 Eyl 2012
Mesajlar
2,526
Tepkime puanı
0
+55
Kadir sürtme yapmayabilir ama burada esas önemli olan şey; fabrika çıkışlı üzerinde orjinal ebat lastik olan bir araca daha büyük veya daha küçük çaplı bir lastik takınca aracın vereceği cevap önemli.

205 65 15 ölçülü bir lastiğin yerden yüksekliği 61 cm iken
225 55 17 ölülü bir lastiği yerden yüksekliği 64 cm oluyor.

Hal böyle olunca lastiğin toplam çemberi daha büyük oluyor ve motor torku lastiği çevirmekte zorlanıyor. Buna bağlı diskler de arabayı durdurmakta zorlanıyor. Nasl orjinal 17 ebat ölçülü bir aracın diskleri jantları kapatıyorsa orjinal 15 ebat ölçülü bir aracın da diskeri jantları kapatıyor. Ama orjinal 15 inç ölçülü bir jantı çıkarıp yerine 17 takınca diskler mini minnacık görünüyor. İşte fark da burada. Fabrika araca 17 jant koyuyorsa o çapta ki lastiği frenleyebilmek için de ona uygun disk koyuyor. Aynı şekilde o lastiği çevirebilmek içinde ona uygun motor koyuyor.

Özetle ; jant ebatı büyütürken takacağımız lastiğin yanağını küçültmeliyiz ki 15 jant +lastiğin yanına 17 jant+lastik koyunca eşit olsun. İkisinin de çapı 61 cm olsun ve ne performans da sorun yaşasın ne de frenajda!

Zaten 15'' jantın çemberi ile 17 jantın çemberi arasında 5.5 -6 cm fark var mecbur yanağı küçültüyoruz çapı eşitlemek için.
Herşey eşit olunca geriye tek jant ağırlığı kalıyor bu da yakıt tüketimini ve hızlanmayı etkiliyor.
 
Üst Alt