Hava Yastığı Nedir? Nasıl çalışır?

63owen63

vwTürk Üyesi
Katılım
11 Şub 2007
Mesajlar
2,157
Tepkime puanı
0
Yaş
31
İsim
MEHMET AYTAR
Soyisim
MEHMET AYTAR



Güvenlik sistemlerinin önemli bir parçası olan hava yastıkları, kaza anında aniden çıkarak hayatımızı kurtardıktan sonra tekrar kaybolurlar. Otomobilin emniyet kemeriyle beraber çalışan ve darbe şiddetine göre kademeli çalışan hava yastıkları, ayrıca zarif yapılı yolcular için geliştirilen ve koltuklara yerleştirilen ağırlık sensörleri, yolcunun ağırlığını ölçerek kaza esnasında kazanın şiddetini de hesaplayarak, şişiricilerin hava yastıklarının şişirme basıncını hesaplar.



Hava yastıklarının çalışma prensibi şu şekildedir: 15–20 km/s’yi aşmak koşuluyla kaza anında şiddetli darbeye maruz kalan otomobilin sensörleri darbeyi algılayarak beyine gönderir. Burada asıl olan aracın sürati değil, sensörlerin bulunduğu kısımlara gelen darbe ve bunun şiddetidir. Beyin önce şişirme kısmında bulunan ısıtıcıyı ateşler ve nitrojen gazı hava yastığını şişirir. Sürücünün veya yolcuların hava yastığı tarafından yakalandıktan sonra şişmiş olan yastık içindeki havayı boşaltarak iner. Sönmüş bir balon görüntüsüne kavuşan hava yastığı görevini tamamlamış olur. Tüm bu işlemler, saniyenin sekizde biri kadar kısa bir zamanda gerçekleşir. Hava yastığının şiştikten sonra inmesinin esas sebebi, araç eğer hareket halindeyse, sürücünün kazadan sonra görüş alanını ve hareket yeteneğini engellememektir.



SÜRÜCÜ HAVA YASTIĞI: Otomobilin ön bölmesinde bulunan ve oluşacak çarpmalarda sürücünün kafa ve karın bölgesinin araç içinde sert darbelere karşı engelleyerek güvenliğini arttıran yassı bir yastık görünümündedir. Otomobilin direksiyon simidinin içine yerleştirilmiştir. Kademeli olarak açılan hava yastıklarının hacmi 6 ila 8 litre arasındadır.



YOLCU HAVA YASTIĞI: Sürücünün yan koltuğunun önündeki torpido gözüne veya konsola yerleştirilmiştir. Yolcu hava yastığı emniyet kemeri takılıyken çalışır.



YAN VE PERDE HAVA YASTIKLARI: İç mekânda ön koltukların sırtlıklarına ve tavandan sarkarak camları içeriden kapatacak şekilde yerleştirilmiş yan ve perde hava yastıkları, darbe algılama sensörleri sayesinde otomobilin yandan çarpmalarında devreye girerek, kol, karın, göğüs, boyun ve baş bölgesinin kapıyla koltuk arasına veya koltuk ile cam arasına sıkışmasını önler. Ayrıca perde hava yastıkları, yan camın kırıklarının yolculara zarar vermesine engel olur.



DİZ HAVA YASTIKLARI: Direksiyon kolunun olduğu bölgededir. Kaza anında şişerek hem sürücünün ileri kaymasını önler, hem de sürücüye doğru yaklaşan kokpit ile arada koruyucu yastık vazifesi görür. Katlanabilir pedallarla birlikte önden çarpmalarda ayak ve bacak yaralanmaları riskini en aza indirir.



HAVA YASTIKLARININ AÇILMA KOŞULLARI



1)Yandan gelen çarpmalarda ön hava yastıkları açılmaz. Yan hava yastıkları varsa, önden çarpmada olduğu gibi, aynı uygun koşullar gerçekleştiğinde açılırlar.

2)Arkadan çarpmalarda hava yastıkları açılmaz.
3)Takla atma halinde hava yastıkları açılmaz.
4)Üst bölgeden gelen çarpmalarda hava yastıkları açılmaz.
5)Kontak on konumunda değilse hava yastıkları açılmaz.



HAVAYASTIĞI ZAMANLAMASI

84 milisaniyede harekete geçiyor. 0 milisaniye İlk temasın başlangıcı. 30 milisaniye şişmeye başlamak için hazır. 30–54 milisaniye hava yastığı aktif hale geçer ve kademeli olarak şişmeye başlar. 54 milisaniyede sürücünün kafası ile hava yastığının ilk teması gerçekleşir. 54–58 milisaniyede sürücünün vücudu hava yastığı üzerinde basınç yapar, şişme işlemi hızlanır. 84 milisaniyede kafanın öne doğru hareketi sonunda hava yastığı tamamen şişer.
 

teknikmurat

vwTürk Üyesi
Katılım
7 Ağu 2008
Mesajlar
53
Tepkime puanı
0
İsim
MURAT
Soyisim
SERT
bazıları sırf arabanın alarmı ötmesin diye emniyet kemerini takmadan direk koltuga bağlayarak yine kemersiz araba kullanmaya devam etmektedir. Allah korusun herhangi bir kaza anında değil hava yastığı ne olursa olsun bir işe yaramaz. Çünkü emniyet kemeri takılı değil ise kaza anında ilk darbede ilk anında çok ağır bir darbede hava yastığından yiyecektir. Çünkü hava yastığının açılmasına kadar gecen sürede emniyet kemeri seni tutarak yastığın şişmesi için bir süre tanır ama kemer bağlı değilse aniden öne fırlar çok güçlü bir darbeyide hava yastığının şişmesiyle yersin... zaten arkadaş zamanlarıda açıklamı...kazasız günler... yazı için teşekkürler.
 

golfesk

vwTürk Üyesi
Katılım
23 May 2008
Mesajlar
2,181
Tepkime puanı
10
Yaş
36
Konum
ESKİŞEHİR
İsim
ercan
Soyisim
yılmaz
Şehir
eskişehir
Aracınızın Markası
VW
Aracınızın Modeli
Golf MK4 GTİ
Mesleğiniz
Cad Cam Uzmanı
İsim Soyisim
Ercan yılmaz
hava yastığı şişer mi patlar mı ? yazılanlara göre açıldıktan sonra pis bir koku oluyormuş....
 

R32

vwTürk Üyesi
Katılım
2 Tem 2005
Mesajlar
3,310
Tepkime puanı
0
İsim
Hakan
Soyisim
Gölüşen
Lutfen bir dahaki sefere alinti yaptigin kaynagi da belirt.
 

vectrab

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Nis 2008
Mesajlar
57
Tepkime puanı
0
İsim
bulent
Soyisim
yılmaz
1)Yandan gelen çarpmalarda ön hava yastıkları açılmaz. Yan hava yastıkları varsa, önden çarpmada olduğu gibi, aynı uygun koşullar gerçekleştiğinde açılırlar.

2)Arkadan çarpmalarda hava yastıkları açılmaz.
3)Takla atma halinde hava yastıkları açılmaz.
4)Üst bölgeden gelen çarpmalarda hava yastıkları açılmaz.
5)Kontak on konumunda değilse hava yastıkları açılmaz.


pekı ne zaman acılır yada acılması ıcın ne yapabılırız
 

skylineGTR32

vwTürk Üyesi
Katılım
6 Şub 2006
Mesajlar
2,672
Tepkime puanı
0
Yaş
35
İsim
YaŞaR
Soyisim
PoLaT
windows ta olduğu gibi hava yastıkları açılacak eminmisiniz diye soruyormuş birde :D:D:D:D:D
 

burak1818

vwTürk Üyesi
Katılım
14 Ocak 2008
Mesajlar
822
Tepkime puanı
0
İsim
BURAK
Soyisim
ÇAPKAN
hava yastığı şişer mi patlar mı ? yazılanlara göre açıldıktan sonra pis bir koku oluyormuş....
şişer
hava yastığı 300 küsür km hızla şişer
ve milisaniyeler düzeyindedir
içerdiği azot gazı ilk esnada aşırı sıcak oluşturur
bunun nedeni 2100derecelik azot gazının yastığı şişirmesidir tabi hissedileni böyle olmaz ama yanmalar yapar
başıma geldi biliyorum havayastığı resmen bana dayak atmış gibiydi:D
kokuda azot gazından kaynaklanmakta
 

mayham85

Uzaklaştırılmış Üye
Katılım
31 Ağu 2007
Mesajlar
1,472
Tepkime puanı
0
Yaş
34
İsim
yunus emre simsek
şişer
hava yastığı 300 küsür km hızla şişer
ve milisaniyeler düzeyindedir
içerdiği azot gazı ilk esnada aşırı sıcak oluşturur
bunun nedeni 2100derecelik azot gazının yastığı şişirmesidir tabi hissedileni böyle olmaz ama yanmalar yapar
başıma geldi biliyorum havayastığı resmen bana dayak atmış gibiydi:D
kokuda azot gazından kaynaklanmakta
benim kardeşim golf aracımızı pert ettiğinde yüzüne tokat gibi çarptığını söylemişti hatta yüzü baya bir süre kızardı ve öyle kaldı ben kazadan sonra baktığımda ise barut kokusu gibi bir koku vardı .
 

burak1818

vwTürk Üyesi
Katılım
14 Ocak 2008
Mesajlar
822
Tepkime puanı
0
İsim
BURAK
Soyisim
ÇAPKAN
aynen dediğiniz gibidir
bende dayak yemişten beterdim o ekiyle baş dönmesi bile yapıyor
ama simit ile kardeş olmaktan iyidir
ki arkadakiler benim kadar şanslı değillerdi
(kemerleride yoktu)
 

volvom

vwTürk Üyesi
Katılım
9 Mar 2006
Mesajlar
125
Tepkime puanı
0
İsim
Emre
Soyisim
Yüzbaşıoğlu
Bilgiler için teşekkürler.Özellikle dikkat edilmesi gereken bir yer var bence oda yolcu hava yastığının emniyet kemerinin takılı olduğunda açılması.

YOLCU HAVA YASTIĞI: Sürücünün yan koltuğunun önündeki torpido gözüne veya konsola yerleştirilmiştir. Yolcu hava yastığı emniyet kemeri takılıyken çalışır.
 

oncutarkan

vwTürk Üyesi
Katılım
20 Ara 2007
Mesajlar
20
Tepkime puanı
0
İsim
tarkan oncu
Soyisim
TARKAN
ARKADASLAR EMNIYET KEMERI HAVA YASTIGINDAN DAHA ONEMLIDIR CUNKU KAZA ANINDA YASTIKLAR SiSTiGiNDE EMNIYET KEMERI TAKILI DEGILSE VUCUT HAVA YASTIGI SAYESINDE ONE DOGRU ILERLEMEZ VE DURUR AMA AMA IC ORGANLARIMIZ HALEN HAREKET HALINDEDIR VE KOTU SONUCLAR COK YASANMAKTADIR, KABURGA KIRILMASI SONUCU IC ORGANLARIN PARCANLAMASI VE BENZERI BIR COK SEY....GIDECEGINIZ YER 5 DAKIKALIL BILE OLSUN KEMERI TAKIN O SIZI HAYATA BAGLAYAN EN ONEMLI UNSURDUR.....
 

tanerözmen

Ayrılmış Üye
Ayrılmış Üye
Katılım
27 Mar 2008
Mesajlar
463
Tepkime puanı
0
İsim
Taner
Soyisim
ÖZMEN
teşekkürler paylaşım için 63 owen 63
 

cityrabbit_59

vwTürk Üyesi
Katılım
28 Haz 2006
Mesajlar
892
Tepkime puanı
0
Yaş
30
İsim
Ramazan
Soyisim
BAYRAK
Paylaşım için teşekkürler gerçekten yararlı:)
 

freeman

vwTürk Üyesi
Katılım
23 Mar 2005
Mesajlar
1,536
Tepkime puanı
0
Yaş
36
İsim
Özgür
Soyisim
YILDIZ
patlama hava yastığının şişmesini tetiklemek ve kapalı olduğu kısmı parçalayıp yolu açmak için.

birde hep merak etmişimdir kimi diyorki emniyet kemeri takılı oldun olmasın yandakide açılır kimi diyor açılmaz.
açılmayan cinsi srs diye geçiyordu sanırım.
bazı araçlarda ise koltuğuın altındaki ağırlık sensörleri tarafından izleniyormuş
 

atmaca_er

1
vwTürk Üyesi
Katılım
13 Tem 2007
Mesajlar
1,129
Tepkime puanı
0
İsim
Orhan ÖZDEMİR
Bende patlarsa kesin kafayı kopartr diye düşünüyorum:S Malm ameliyatlar yüzünden boyun kaslarım çok zayıf:S

Paylaşım için sağol kardeşim...
 

speedy

vwTürk Üyesi
Katılım
25 Mar 2006
Mesajlar
1,599
Tepkime puanı
0
Yaş
33
İsim
Ö.
Soyisim
B.
patlama hava yastığının şişmesini tetiklemek ve kapalı olduğu kısmı parçalayıp yolu açmak için.
Hayır, asıl havayastığını kazanın başlangıcından 30. ms sonunda tam olarak şişirecek bir kompresörün hala geliştirilememiş olmasından. :) Kapalı kısmı parçalamak devede kulak kalıyor.
 

armedangel

vwTürk Üyesi
Katılım
11 Ağu 2009
Mesajlar
2,509
Tepkime puanı
0
Yaş
39
İsim
huseyin
Soyisim
erbakan
bildiğim kadarı ile ureticiler kaza aninda hava yastiğinin açilacağının garantisini vermiyor. hatta bazi büyük yaralanmali kazalarda açılmadığını duydum. su an garantisini veriyorlarmı bilmiyorum. Ancak emniyet kemeri takılı ise takılıdır garanti.
bilen arkadaşlar varsa düzeltsin ancak benim bildiğim emniyet kemeri %50-60 arası bir koruma sade hava yastığı %7-8 lik bir koruma emniyet kemeri+hava yasiğı %65-70 lik bir koruma sağlıyor diye okumuştum.

diğer bir konu ise hava yastıklarının da bir omru olduğu ilaçların son kullanma tarihi gibi. aracımın ön camında 14 yılda bir yenisi ile değiştirilmesi tavsiye ediliyordu.
 

Halil Kara

vwTürk Üyesi
Katılım
25 Kas 2006
Mesajlar
3,011
Tepkime puanı
0
Yaş
34
İsim
Halil
Soyisim
Kara
5-6 ay önce geçirdiğim kazada belkide benim burnumun bile kanamadan aracın içinden sağ salim çıkmam tamamen hava yastıkları sayesindedir. Kaza anında hiçbir darbeye maruz kalmadım, kazadan sonrada herhangi bir ağrı yada darbe acısı hissetmedim. Hava yastığının bu kadar işe yaradığını kaza yapmasaydım anlayamazdım.
 
Üst Alt