Boğaz kelebeği adaptasyonu nedir? Nasıl yapılır?

alen29

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Haz 2007
Mesajlar
163
Tepkime puanı
1
İsim
Birol
Soyisim
TELLİOĞLU
Selam Arkadaşlar.

Adaptasyon (Boğaz kelebeği adaptasyonu) Aracın boğaz kelebeğine pozisyonlarını tekrar kontrol ettirip bu bilgileri ecu (motor kontrol ünitesine) ya göndermesidir.

Bu sayede ecu kelebeğin pozisyonu hakkında bilgi sahibi olur.

Neden adaptasyon yapılır: Soket veya akü söküldüğünde (herzaman değil, genelde) boğaz kelebeği voltajdan düştüğü için pozisyonunu kaybeder ve hep dediğimiz gibi "aptal aptal" çalışmaya başlar. Bizde verdiğimiz komut ile ona deriz ki hareket et ve tüm (genelde 5 pozisyonu vardır set edilen) her pozisyonunu ecuya bildir. Oda ecuya bildirir ve açı konum bildisi ecu tarafından net bilindiğinden daha kararlı çalışır.

Boğaz kelebeği neden önemli bu kadar: bizim araçlarda rolanti ayarlamasında (otomatik jikle dediğimiz iş) işlevi boğaz kelebeği yapmaktadır. yani sıcaklık müşürü ecuya derki motor sıcaklığı şu kadar. ona göre ecu boğaz kelebeğini açar ve hava-benzin oranını ayarlayarak arabaya ısınması için devir verir. ne zamanki araç normal çalışma sıcaklığına ulaşır. o zaman ecu boğaz kelebeğinin açısını düşürür ve normal çalışma devrine geçer.

Bilinenin aksine rolanti haricinde yüksek devirlerde hiçbir etkisi yoktur boğaz kelebeğinin (bence). çünkü onun işlev açısı düşüktür.


Peki temizlikten sonra neden adaptasyon yapmalıyız: Çünki pislikler neden ile temizledikten sonra kelebek rahatlar ve hava geçiş oranı değişir.bizde bu yeni değerleri set etmek için adaptasyon yaparız.


Saygılar.
 

oguzhansmsn

vwTürk Üyesi
Katılım
20 May 2008
Mesajlar
2,194
Tepkime puanı
0
İsim
OĞUZHAN
Soyisim
YILDIZ
tşk değerli blgiler için,peki yapmazsak bu adaptasyonu ne gibi zararları olur?
 

alen29

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Haz 2007
Mesajlar
163
Tepkime puanı
1
İsim
Birol
Soyisim
TELLİOĞLU
Genelde sorun çıkarttığında bu adaptasyon işlemi yapılmaktadır. örneğin rolantide devir hızlı bir şekilde 600-1700 devirleri arasında gitme gelme yapar veya araç durduk yere stop eder, rolanti yüksek çalışır. Bu tür belirtilerde Boğaz kelebeği temizlenerek adaptasyon yapılması öneriliyor.
 

oktar

vwTürk Üyesi
Katılım
14 May 2008
Mesajlar
551
Tepkime puanı
0
İsim
Oktar
Soyisim
DEMİRCİOĞLU
Selam Arkadaşlar.

Adaptasyon (Boğaz kelebeği adaptasyonu) Aracın boğaz kelebeğine pozisyonlarını tekrar kontrol ettirip bu bilgileri ecu (motor kontrol ünitesine) ya göndermesidir.

Bu sayede ecu kelebeğin pozisyonu hakkında bilgi sahibi olur.

Neden adaptasyon yapılır: Soket veya akü söküldüğünde (herzaman değil, genelde) boğaz kelebeği voltajdan düştüğü için pozisyonunu kaybeder ve hep dediğimiz gibi "aptal aptal" çalışmaya başlar. Bizde verdiğimiz komut ile ona deriz ki hareket et ve tüm (genelde 5 pozisyonu vardır set edilen) her pozisyonunu ecuya bildir. Oda ecuya bildirir ve açı konum bildisi ecu tarafından net bilindiğinden daha kararlı çalışır.

Boğaz kelebeği neden önemli bu kadar: bizim araçlarda rolanti ayarlamasında (otomatik jikle dediğimiz iş) işlevi boğaz kelebeği yapmaktadır. yani sıcaklık müşürü ecuya derki motor sıcaklığı şu kadar. ona göre ecu boğaz kelebeğini açar ve hava-benzin oranını ayarlayarak arabaya ısınması için devir verir. ne zamanki araç normal çalışma sıcaklığına ulaşır. o zaman ecu boğaz kelebeğinin açısını düşürür ve normal çalışma devrine geçer.

Bilinenin aksine rolanti haricinde yüksek devirlerde hiçbir etkisi yoktur boğaz kelebeğinin (bence). çünkü onun işlev açısı düşüktür.


Peki temizlikten sonra neden adaptasyon yapmalıyız: Çünki pislikler neden ile temizledikten sonra kelebek rahatlar ve hava geçiş oranı değişir.bizde bu yeni değerleri set etmek için adaptasyon yaparız.


Saygılar.
Kelebek çalışma açısı 6n lerde düşük olabilir, daha doğrusu kelebek kontrol açısı düşük olabilir. Fakat 9n ve sonrası pololarda her devir bandında ve her gaz konumunda boğaz kelebeği ECU tarafından kontrol ediliyor, pedal teli olmadan. Bu demek oluyorki, eğer kalibrasyon bozuksa her devir bandında bozuktur. Saygılarımla..
 

eunal

vwTürk Üyesi
Katılım
7 Eyl 2007
Mesajlar
673
Tepkime puanı
0
İsim
ENGİN
Soyisim
ÜNAL
Benim araç sıcakken ilk çalıştırdığımda devir 500-1000 arası bir kaç dalga yapıp ondan sonra 800 de tutturuyor.Ayrıca bir kaç defa bilgisayara bağlattığımda boğaz kelebeği mekanik hata verdi .Bu durumu nasıl açıklarsınız.Stop etme yok.
 

qwertylion

vwTürk Üyesi
Katılım
10 Ara 2007
Mesajlar
63
Tepkime puanı
0
İsim
mustafa
Soyisim
akın
hep merak ederdim boğaz kelebeği adaptasyonunun niye yapıldığını. güzel bilgi teşekkürler
 

alen29

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Haz 2007
Mesajlar
163
Tepkime puanı
1
İsim
Birol
Soyisim
TELLİOĞLU
Benim araç sıcakken ilk çalıştırdığımda devir 500-1000 arası bir kaç dalga yapıp ondan sonra 800 de tutturuyor.Ayrıca bir kaç defa bilgisayara bağlattığımda boğaz kelebeği mekanik hata verdi .Bu durumu nasıl açıklarsınız.Stop etme yok.
Bahsettiğim durum sağlam boğaz kelebeği hakkındaydı.

Sizin boğaz kelebeğinin sorunu ise, boğaz kelebeğinin yan tarafındaki siyah kutunun içerisindeki 2 farklı potansiyometreden veya gaz pedalı svicinden olabilir.Potansiyometreler sürtünme prensibinde çalıştığından zamanla aşınma meydana gelebilmektedir. Yağsız kontak sprey ile temizlemek bir süreliğine idare edecektir.

Bu dalgalanmalar konusunda diğer bir deneyimim ise ,arızalı oksijen sensörü verilerinden dolayı ecu komutu ile boğaz kelebeğinin hareket etmesi nedeni ilede dalgalanma olmaktadır. Bunu anlamanın en kolay yolu dalgalanma sırasında oksijen sensörü voltajını takip etmektir.

Saygılar.
 

serhatigci

vwTürk Üyesi
Katılım
20 Ağu 2008
Mesajlar
30
Tepkime puanı
0
İsim
SERHAT
Soyisim
iğci
alen29 .. mrb.. senden biraz bilgi almak isterim.. 98 polo 1.6 otomatik 55kw AEE motor serili.. aracı temmuz 2008 de aldım atiker sıralı lpg taktırdım.. araç lpg de stop ediyordu (ışıklarda durmak için sert veya yavaş frene bastığımda yada bi yere dönmek için yavaşladığımda.. rölanti titreme yapıyo bazen araç kendini topluyor bazen toplamaya fırsat bulamadan stop ediyor) bende sürekli lpg den şüphelenip atiker servisi yol ettim.. sonra aracın benzin pompası arızalandı değiştirdim benzin filtresini değiştirdim. bide izmirde vosmer (vw servise) soktum orda hararet müşürü arızası çıktı otomatik jikle hep devri yüksek tuttugu için lpg de stop oluyor ayar yaptırdık 1 ay sonra yine stop etme başladı .. boğaz kelebegini temizletmiştim.. yağı suyu değişti.. vosmer serviste orjinal arıza yazılımında hiçbir arıza gözükmüyor.. ama aracım benzinde stop ediyor.. lpg siz geziyorum ama benzinde belirsiz zaman aralıklarında sorun yaşıyorum..oksijen sensörü (maf sensörü sanırım) ben bakıp temizleyim dedim ama hiç görmediğim için söküp temizleyemedim google aradım taradım bir resim bulamadım.. bide ben sanayide bi ustaya götürdüğümde ID3X diye bir yazılımla baktığında gaz kelebeği arızası çıkardı kalibrasyon yaptım düzeldi dedi.. vosmerde acaba bu yüzden mi arıza gözükmedi.. bilgilerine dayanarak benim araç oksijen sensöründen mi? boğaz kelebeğinden mi? yada neden stop edebilir.. oksijen sensörü normal değerleri nedir.. ?
 

payidar

vwTürk Üyesi
Katılım
29 Tem 2008
Mesajlar
27
Tepkime puanı
0
İsim
izzet
Soyisim
izzet
arakadaşlar bir soru.
2001 6n var bende.araç arada bir çalışmıyor.yani zamanı belli değil bazen bir hafta bazen 10 günde bir araç çalıştığı anda stop ediyo.sonra ne kadar uğraşırsam uğraşıyım olmuyo çalışıp stop ediyo çelışmıyo yani.fakat biraz zaman geçince çok normal çalışıyo.bu zamanda belirsiz akşam çalışmadı bırakıp sabah deneyince çalşıyo..bir defa çektirmek zorunda kaldım..yetkili servis ben böyle anlatınca boğaz kelebeği adaptasyonu dedi ve yaptı..bir hafta oldu bakalım yine olacakmı..bu konuda fikri olan varsa memnun olurum.araba lpg li ve lpg 3 aydır var bu sorunda 1 aydır olmaya başladı.
 

by_scream

vwTürk Üyesi
Katılım
18 Ocak 2007
Mesajlar
205
Tepkime puanı
0
İsim
emre
Soyisim
altuğ
benimde son 2 haftadır motorda aşırı titreme vardı ve 4. silindir ateşleme arızası veriyordu 2 kez ateşleme modülü değişti bi kaç gün düzeldi, sonrasında yine aynı arıza oldu bu sefer 1den 3e hava karışım adaptasyonu bozukluğu arızası verdi.boğaz kelebeği söküldü temizlenip adaptasyonu yapıldı kelebek sökülmüşken enjektörleride söküp temizlettik,aracı toplayıpteste çıktık sonrun düzülmiş gibi oldu gecesine aynı ışık yine yandı bir gün sonra motor yine aşırı sallantılı çalışmaya başladı gitmediğim servis usta kalmadı sorun nedendir bi türlü bulunamadı şu an araba yatıyor bende otobüse talim yapıyorum.
 

entwicklung

VWTURK Gold Member
Katılım
12 Tem 2007
Mesajlar
5,943
Tepkime puanı
26
İsim
E
Soyisim
O
benimde son 2 haftadır motorda aşırı titreme vardı ve 4. silindir ateşleme arızası veriyordu 2 kez ateşleme modülü değişti bi kaç gün düzeldi, sonrasında yine aynı arıza oldu bu sefer 1den 3e hava karışım adaptasyonu bozukluğu arızası verdi.boğaz kelebeği söküldü temizlenip adaptasyonu yapıldı kelebek sökülmüşken enjektörleride söküp temizlettik,aracı toplayıpteste çıktık sonrun düzülmiş gibi oldu gecesine aynı ışık yine yandı bir gün sonra motor yine aşırı sallantılı çalışmaya başladı gitmediğim servis usta kalmadı sorun nedendir bi türlü bulunamadı şu an araba yatıyor bende otobüse talim yapıyorum.

ateşleme sisteminizi kontrol ettirdiniz mi?
 

by_scream

vwTürk Üyesi
Katılım
18 Ocak 2007
Mesajlar
205
Tepkime puanı
0
İsim
emre
Soyisim
altuğ
bu gün kompresyon testi yapalım dediler sabah gideceğim tekrar kompresyona baktrımak için olmadı üst kapak açılacak diyorlar. :(
 

eturk6

vwTürk Üyesi
Katılım
9 Eki 2006
Mesajlar
65
Tepkime puanı
0
İsim
eyyüp türkmen
Hava akışmetrenizi test ettirin arıza olarak cihazda gözükmüyor fişini çekin araç düzelirse yenisini takın hava filtresinin üstünde takılı olması lazım
 

by_scream

vwTürk Üyesi
Katılım
18 Ocak 2007
Mesajlar
205
Tepkime puanı
0
İsim
emre
Soyisim
altuğ
arkadaşlar geçtiğimiz haftasonu sorunu düzelttirdim
4.silindirdeki supablar kaçırıyormuş değiştirdik motoru topladık teste çıktığımızda yüzüm güldü ama bi yerden de içim kan ağlıyordu çğnkğ bana bu işin maliyeti 800 tl yi buldu. :(
5 gündür kullanıyorum saat gibi maşallah banamısın demiyor.
 

chngr00

vwTürk Üyesi
Katılım
29 Eyl 2010
Mesajlar
299
Tepkime puanı
0
Yaş
34
İsim
cihan
Soyisim
kaya
peki boğaz kelebeği temizlendikten sonra ikinci viteste çok hafifi bir titreme varmış gibi oluyor.bu adaptasyon yaptırmamaktan mıdır acaba?
 

shelby_237

vwTürk Üyesi
Katılım
3 Eyl 2010
Mesajlar
235
Tepkime puanı
0
Yaş
43
İsim
adem yücel
Soyisim
adem yücel
vagcom bende mevcut kabloyu almıştım yeni geldi airbag ışığı yanıyodu arıza kodunu sildim ve düzeldi...
boğaz kelebeğini söküp temizlemek istiyorum ama adaptasyonu vagcom dan nasıl yaparım? bu konuyu biraz daha açarsanız sevinirim...teşekkürler.
 

yenal

vwTürk Üyesi
Katılım
13 Eki 2010
Mesajlar
1
Tepkime puanı
0
Yaş
38
İsim
yenal gürsu abayaz
Soyisim
yenal gürsu abayaz
GOLF 1.6 FSİ COMFORTLİNE 2004 SORLARIM VAR

arkadaşlar merhaba;
ilk defa bu forumda yazıyorum.çünkü ben de artık bir vw e sahibim.uzun zamandan sonra aradığım bir arabayı tanıktan alabildim.lafı uzatmayayım,otomobilde kafama takılan bişeyler var:
1)egzoz arıza lambası devamlı yanıyor.bunun için daha önceki forumları okudum az da olsa bilgim var.
2)anahtarı kontağa taktığımda,ilk kademeye getirdiğimde sanırım elektirik ile ilgili bir yerden tıkırtı geliyor.motoru çalıştırdığımda da ses ara ara devam ediyor.yol gürültüsü olunca sesi pek duyamıyorum ama gece,sessiz ve yavaş gittiğimde tıkırtının devam ettiğini duyabiliyorum.
lütfen bana özellikle 2. durum hakkında bilgi verebilri misiniz?
 

atakhannn

vwTürk Üyesi
Katılım
1 Ara 2009
Mesajlar
285
Tepkime puanı
0
Yaş
38
İsim
Atakan
Soyisim
YILDIZ
Saatli bomba gibi mi ses geliyor?
 

Kalopsia

vwTürk Üyesi
Katılım
27 Ara 2014
Mesajlar
16
Tepkime puanı
0
İsim
Mustafa
Soyisim
Altınyürek
Arkadaşlar Bugun Aracımı adaptasyon yaptırdım rölante sorunu falan vardı usta dedi adaptasyon yaptım 2 3 gün içinde motor rolenteyi kendi ayarlıcak dedi bu doğrumu kendimi ayarlıyor motor ?
 

akikara

vwTürk Üyesi
Katılım
14 Eki 2014
Mesajlar
98
Tepkime puanı
0
İsim
Fatih
Soyisim
Öztürk
Bu güzel bilgiler için teşekkürler.

VAGCOM ile bu ayarlar yapılabiliyor.

Selam Arkadaşlar.

Adaptasyon (Boğaz kelebeği adaptasyonu) Aracın boğaz kelebeğine pozisyonlarını tekrar kontrol ettirip bu bilgileri ecu (motor kontrol ünitesine) ya göndermesidir.

Bu sayede ecu kelebeğin pozisyonu hakkında bilgi sahibi olur.

Neden adaptasyon yapılır: Soket veya akü söküldüğünde (herzaman değil, genelde) boğaz kelebeği voltajdan düştüğü için pozisyonunu kaybeder ve hep dediğimiz gibi "aptal aptal" çalışmaya başlar. Bizde verdiğimiz komut ile ona deriz ki hareket et ve tüm (genelde 5 pozisyonu vardır set edilen) her pozisyonunu ecuya bildir. Oda ecuya bildirir ve açı konum bildisi ecu tarafından net bilindiğinden daha kararlı çalışır.

Boğaz kelebeği neden önemli bu kadar: bizim araçlarda rolanti ayarlamasında (otomatik jikle dediğimiz iş) işlevi boğaz kelebeği yapmaktadır. yani sıcaklık müşürü ecuya derki motor sıcaklığı şu kadar. ona göre ecu boğaz kelebeğini açar ve hava-benzin oranını ayarlayarak arabaya ısınması için devir verir. ne zamanki araç normal çalışma sıcaklığına ulaşır. o zaman ecu boğaz kelebeğinin açısını düşürür ve normal çalışma devrine geçer.

Bilinenin aksine rolanti haricinde yüksek devirlerde hiçbir etkisi yoktur boğaz kelebeğinin (bence). çünkü onun işlev açısı düşüktür.


Peki temizlikten sonra neden adaptasyon yapmalıyız: Çünki pislikler neden ile temizledikten sonra kelebek rahatlar ve hava geçiş oranı değişir.bizde bu yeni değerleri set etmek için adaptasyon yaparız.


Saygılar.
 
Üst Alt