Açık ve Kutu İçi Hava Filtreleri hakkında (Doğru bildiğimiz yanlışlar)

  • Konbuyu başlatan NECBEY
  • Başlangıç tarihi
N

NECBEY

Guest
Merhaba arkadaşlar
Uzun zamandır (yurt dışı siteler dahil) sizler için araştırdığım Açık hava filtresi konusunu paylaşmak bugüne kısmetmiş. Başlıkta olduğu gibi bir çok otomobil kullanıcısının doğru olarak bildiği yanlışlardan bahsetmek istiyorum malesef bir çoğumuz kulaktan dolma sözler ve tavsiyelerle aracımızın performansını arttırmak yada daha iyi ses alabilmek için çeşitli yollar deneriz bunlardan biri de Açık ve Kutu içi hava filtresi uygulamalarıdır. Bu filtrelerin avantaj ve dezavantajları hakkında aklınızdaki soru işaretlerini gidermek için her kelimesine katıldığım aşağıdaki alıntı yazıyı sizinle paylaşmak istiyorum...

Konu hakkında sorularınız olursa edindiğim tecrübeler doğrultusunda elimden geldiğince
yardımcı olmaya çalışırım...

Filtre Çeşitleri


Hava filtresi, motorun yakıtı tepkimeye sokma işlemi için ihtiyaç duyduğu oksijeni(O²) içeren havayı dışarıdan soğuran parçadır Hava filtresi aynı zamanda dışarıdan gelen havayı temizleme görevini de üstlenir

Hava filtresinin motor için sağladığı hava her zaman yüksek verim sağlamayabilir Bu durumun başlıca sebeplerinden biri hava filtresinin temizleme görevini düzgün bir şekilde yerine getirememesidir Bir diğer sebebi ise hava filtresin, motorun çalışmasıyla kaput içinde oluşan sıcak havayı kullanmasıdır Bu iki durumda da motorda performans kayıpları görülür

Böyle bir sonuçla karşılaşılmaması için hava filtresi, kaput içerisinde, soğuk havayı alabileceği en uygun yere yerleştirilmelidir Yüksek güç üreten motorlarda dışarıdan soğuk hava almaya yönelik hava filtresi kiti kullanımı sıkça görülürBir motorun verimli calisabilmesi icin gerekli olan parcalardan biri hava flitresidir

Motorun hava emis yolundaki tek engel olan hava flitresi, disaridan emilen havanin temizlenerek motorun yanma odasina iletilmesini saglar

Hava filtresinin verimli çalisabilmesi için zararli maddeleri yüksek oranda süzmesi gerekir Spor hava filtreleri de bu fikir baz alinarak gelistirilmistir

Otomobillerdeki orjinal kagit filtrelerin aksine, bu filtreler iki farkli maddeden uretiliyor: Sunger ve yagli pamuk-tel karisimi(koton) Sungel filtrelerin gecirgenligi daha fazla oldugu icin daha cok performans elde ediliyor

Ancak bu filtrelerde toz gecirme riski daha yuksek Yagli pamuk-tel karisimi filtrelerse, yag ihtiva ettikleri icin tozu daha iyi tutabiliyorlar Tabii gecirgenlikleri sunger kadar yuksek olamiyor

Filtreler otomobile iki sekilde uygulanabiliyor; Acik ve Kutu ici Kutu ici filtreler, otomobilin orjinal filtre yuvasina takilarak daha fazla gecirgenlik saglaniyor Acik filtlerse emme manifolduna bir aparat yardimiyla baglaniyor

Hem kutu ici hem acik yagli filtrelerin tumu, periyoduk araliklarla temizlenip yeniden kullanilabiliyor
Ozellikle acik tip filtrelerde, otomobilin motor hacmi ve orjinal hava filtresinin yapisma gore belli bir guc artisi saglanabiliyor Otomobilin orjinal filtre sisteminde, kaybolan hava akisi hizi ve yogunlugu, acik tip filtreler sayesinde daha efektif hale geliyor ve yanma odasina giren hava miktari daha fazla oldugu icin yanma da daha siddetli oluyor ve boylece belli bir guc artici elde ediliyor

Burada teori şudur ki, silindirlerin içindeki yanma odasına yakıtla karıştırılmak üzere ne kadar çok hava gönderirseniz, o kadar fazla güç elde edersiniz, ancak mesele bu havayı birinci olarak nasıl gönderdiğiniz, ikinci olarak da gerçekten fazla hava gönderip gönderemediğinizdir Hava aerodinamiği o kadar komplike bir konudur ki, otomobilinizin orijinal hava filtresini açık bir spor hava filtresiyle değiştirdiğiniz zaman ne kadar daha fazla hava elde edeceğinizi bilmek imkansızdır

KUTU İÇİ UYGULAMALAR

İsterseniz ilk önce kutu içi K&N değişimleri gibi, açık hava filtresi takmak yerine kutuyu aynen kullanıp sadece orijinal filtreyi bir sürü para ödeyip K&N gibi filtrelerle değişmeyi düşünenler için aşağıdaki test sonuçlarını verelim

Otomobilinizin orijinal hava filtresinin bulunduğu kutuda yapılan ve silindirlere, yakıtla karışmak üzere giden havanın akış rezistansını ölçen vakum testleri şu şaşırtıcı sonuçları vermiştir: (% 100 rakamı havanın yanma odasına giderken maksimum dirençle karşılaştığı durumları, % 100 e göre daha düşük rakamlar ise havanın yakıtla karışmak üzere yanma odasına giderken daha az dirençle karşılaştığı durumları göstermektedir

Doğal olarak arada filtre ya da filtreyi barındıran kutu olmadan, direkt olarak manifolddan alınan hava, % 37,5 ile en az dirence uğrayanıdır) orijinal hava filtre kutusu / orjhava filtresi ile 100 % orijinal hava filtre kutusu / K&N hava filtresi ile 100 % orijinal hava filtre kutusu / hiç filtre yok 100 % modifiye edilmiş hava filtre kutusu (kesilmiş) / orjhava filtresi ile 62.5 % modifiye edilmiş hava filtre kutusu (kesilmiş) / orjhava filtresi ile 56 % açık hava filtreleri 44 % sadece manifold 37,5 % Görüldüğü üzere, açık hava filtresi kullanmadıkça, orijinal hava filtresini K&N benzeri hava filtreleriyle değiştirmek, kutuda oynama yapmadıkça yanma odasına giden hava miktarında hiçbir artı sağlamıyor, çünkü hava her seferinde bir şekilde dirence uğruyor Belki sizin de dikkatinizi çekmiştir, bu testte benim aklıma en çok takılan nokta, orijinal hava kutusu içerisindeki orijinal hava filtresi ile K&N hava filtresinin geçiş sırasında havaya uyguladıkları direncin eşit olmasından çok, kutuda K&N veya orijinal hiç bir filtre yokken de havanın sanki kutuda filtre varmış gibi dirence uğraması oldu İnanılır gibi değil Burada da yukarıda bahsettiğim, hava aerodinamiği işin içine giriyor Demek ki kutu, ne olursa olsun havaya direnç uyguluyor Zaten hiç kutu yokken, sadece manifolddan alındığında bile havanın 100 değerine göre 37,5 değerinde dirence uğruyor olması, hava aerodinamiğinin ne kadar hassas olduğunu kanıtlıyor Sadece manifolddan alınırken bile bir direnç varsa, kutu olunca -içinde filtre olsun veya olmasın- havanın dirence uğraması kulağa mantıklı geliyor Aslında buradan başka bir sonuca daha geçiyoruz Kutu varsa, içine hangi marka filtreyi koyarsak koyalım, ya da içinde filtre olsun olmasın hava aynı dirence uğruyor Hava, ancak kutuya girişini artırmaya yardımcı olacak kesimler uygulanırsa daha rahat akıyor

Sadece manifolddan hava girişi normal karşılanacak bir uygulama olmadığına göre ve kutu içine filtre almak da işe yaramadığına göre, neden kutuyu kesmek yerine filtreyi direkt olarak açığa koymuyoruz?

Direkt manifolddan almak yerine filtreyi açığa koyarız ve 37,5 ile 56 arasında bir değer elde ederiz, değil mi? Mesela 44 Bu da havanın 100 yerine 44, yani kutu içi uygulamanın yarısı kadar dirence uğrayarak geçeceği anlamına gelir Açık Filtre Uygulamaları Normal olarak, emiş sistemine giden havanın oksijen yoğunluğu % 21 dir Bu oran, otomobilinizi fişekleyen, ve ülkemizdeki modifiyeli otomobillerde nadiren bulunan o pahalı fakat bir o kadar da mükemmel nitro sistemlerinde ise % tür Yani, arabanızın motorunu deliye çeviren ve komple bir sistem olan nitroda bile oran ancak % e çıkabilmektedir Normalden komple bir sisteme geçildiğinde bile oranların birbirine yakınlığı göze alındığında, ve havanın akışı sırasında karşılaştığı direnci azaltmanın imkan dahilinde olduğu, ancak bunu yaparken içindeki oksijen miktarının yoğunluğunu arttıramayacağımız gerçeğiyle, tek bir konuya odaklanmamız gerekiyor:

Evet, havanın direncini azalttık, peki kaç beygir alırız? Yapılan araştırmalar, açık hava filtrelerinin sadece ve sadece dışarıdan soğuk hava alındığı durumlarda fayda sağladığını, bu faydanın da normal motorlarda otomobilin beygir gücüyle orantılı olarak 0-2, turbo motorlarda ise yine soğuk hava sağlanması koşuluyla ve yine motor gücüyle orantılı olarak maksimum 8-10 a çıkacağını, eğer filtreye sıcak hava çektirilirse beygir gücü kazanımı yerine net beygir gücü kaybı olduğunu gösteriyor Şimdi diyeceksiniz ki bu performans filtreleri meğer ne kötü şeylermiş Aslında dahası da var Bu filtreler gerçekten de anlatılageldiği üzere normal hava filtrelerine oranla tozu %300 ila %500 arasında daha fazla geçirirler Ancak içiniz rahat olsun, geçen bu küçük partiküllerin motorun ömrünü kısalttığına dair hiçbir kanıt yok

Kaynak...
 

06Aytar06

VWTURK Gold Member
Katılım
4 Tem 2007
Mesajlar
3,027
Tepkime puanı
0
İsim
alper
Soyisim
aytar
Eline sağlık Necdet abi...
Yarın ilk iş filtreyi kutuyu söküyorum.. :)
 

06Aytar06

VWTURK Gold Member
Katılım
4 Tem 2007
Mesajlar
3,027
Tepkime puanı
0
İsim
alper
Soyisim
aytar
Açık yada kutu içi filtre takmak isteyen herkesin bu yazıyı okuması gerekir diye düşünüyorum Alper


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Haklisin abi adam sayılarla konuşmuş ;)
 
N

NECBEY

Guest
K&N hava filtresi ile standart (kağıt) hava filtresi arasındaki test videosunu alt tarafa ekliyorum. Bu video sizi aldatmasın çünkü test esnasında verilen havanın debisi ile motorun üretmiş olduğu vakum arasında kıyaslama bile yapılamaz.
Burada önemli olan filtrenin daha fazla hava geçirmesi değil, hem daha fazla hava geçirecek hemde toz tutucu özelliğe sahip olacak, işte bu iki özelliği bir arada yakalamak çok zor maalesef...

https://www.youtube.com/watch?v=mJW29eDZXzg
 

salcek

vwTürk Üyesi
Katılım
26 Mar 2005
Mesajlar
575
Tepkime puanı
42
Yaş
49
İsim
salih
Soyisim
çiçek
Şehir
istanbul
İşte ustadan bir inceleme ve yorum. Tşk


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

oztrk

vwTürk Üyesi
Katılım
17 Şub 2014
Mesajlar
21
Tepkime puanı
0
İsim
osman
Soyisim
ozturk
%625 ve %375 oranlamalarinda bir hata Yok mu? Bir yerde 37,5 derken diğer yerde 375ler seviyesinde. sondan bir önceki paragraftaki % lik değerler kaç acaba?
 

oztrk

vwTürk Üyesi
Katılım
17 Şub 2014
Mesajlar
21
Tepkime puanı
0
İsim
osman
Soyisim
ozturk
Eyvallah abi sağol ya, gerçekten ilgilendiğim icin anlamaya çalışarak okudum, kafa basmadı bir turlu :)
 
N

NECBEY

Guest
Eyvallah abi sağol ya, gerçekten ilgilendiğim icin anlamaya çalışarak okudum, kafa basmadı bir turlu :)
Şöyle anlatayım ne kadar hava o kadar risk ne kadar risk o kadar hava.

Risk
1) sıcak hava
2) Toz tutucu yağ
3) Havanın dirence maruz kalması
 

Arves

vwTürk Üyesi
Katılım
5 Eki 2016
Mesajlar
642
Tepkime puanı
8
İsim
Sevra
Soyisim
Keskin
Elinize sağlık Necdet bey, böyle güzel teknik bilgileri sizin elinizden okumaya alıştık..
Sayenizde yeni yeni teknik bilgiler öğrendim, bunun için ayrıca teşekkür ederim..
 
N

NECBEY

Guest
Elinize sağlık Necdet bey, böyle güzel teknik bilgileri sizin elinizden okumaya alıştık..
Sayenizde yeni yeni teknik bilgiler öğrendim, bunun için ayrıca teşekkür ederim..
Çok teşekkür ederim (Bilmukabele) sizlerde öyle çok faydalı paylaşımlarda bulunuyorsunuz. En sevdiğim şey (karşılıksız) bilgi paylaşmaktır insanları aydınlatmak ve onların mutlu olduğunu görmek bir o kadar beni mutlu ediyor.:sev2:
 
Üst Alt